TAI-CHI

Tai-Chi Chi-Kung  -  cvičební hodiny

Ve čtvrtek 22.9.2016 zahájíme pravidelné cvičení v tělocvičně

 

Cvičení ve školním roce 2016-17 v tělocvičně:

 

 

Informace: Ilja Fišer

 

Kde budeme cvičít:

Malá tělocvična, Sportovní centrum Sokolovna

 

 

 

 

 

Náplň cvičení Tai-chi

 

Hlavní cvičení je Tchaj-ťi čchuan - styl rodiny Čchen

Tchaj-ťi se stalo uznaným pro svůj zdravotní a relaxační prospěch právě tak jako pro svou estetickou krásu. Současně jsou pohyby taijiquan přirozeně krásné, propracované a zdravě vitální. Proto je Tchaj-ťi pokládáno za čínský kulturní poklad.

 Více se dovíte zde ...

 

Tchaj-ťi

  • Tchaj-ťi učí, nejen jak dobít energii, ale jak energii přeměnit, starou energii vypustit a novou vpustit. Energie se nesmí hromadit, musí cirkulovat.
  • Tchaj-ťi vychází ze starých taoistických principů Jin a Jang, navzájem se doplňujících protikladů. Pokud je cvičeno správně, jsou tyto principy vidět v podobě pohybů: otvírání a zavírání, měkkosti a tvrdosti, expanzi a smrštění rychlosti a pomalosti, plnosti a prázdnotě.
  • Důležitým principem je udržení harmonie mezi jemností a sílou. Při cvičení je dech, vědomí a pohyb neoddělitelně spojeny.
  • Skutečné umění nepřichází díky rozvoji fyzické síly, ale především díky dokonalému porozumění a využití vnitřní síly - Čchi a to je praktikováním Čchi-kungu

Základem cvičení Tchaj-ťi je Čchi Kung

  • Znamená v překladu "Umění pěstování čchi", "efektivní zacházení s životní energií" nebo "pěstování a kultivace energie".
  • Základními podstatné předpoklady pro jeho praktikování ::
    - zklidnění mysli
    - uvolnění
    - následování přirozenosti
  • Čchi-kung spojuje správné dýchání s harmonickými pohyby k dosažení přirozené rovnováhy mysli, těla a ducha.
  • Čchi-kung nás učí jak v sobě najít a probudit přirozenou léčebnou schopnost našeho těla.
  • Pilným cvičením lze dosáhnout větší napojenosti na přírodu, zvýšit odolnost organismu vůči nemocem, jakož i zlepšit jeho regenerační schopnosti.
  • Cvičení životní síly se vždy vztahují na celého člověka. Jejich působení nikdy není omezeno na jeden jediný lidský orgán nebo funkční okruh. 

 Více se dovíte zde ...

Předpokladem cvičení Tchaj-ťi je také praktikování tuej-shou

Při jeho praktikování se prověřuje v párovém kontaktu správnost jednotlivých forem. Bez tuej-shou pohyby ve formě nenabudou patřičnou plnost, správnou energii a význam.

Při jeho praktikování se naučíte ::

  • zůstat uvolněný a v rovnováze, zatímco se nás dotýká a působí na nás silou človek, který může být i v pohybu.
  • dovednosti neutralizace vnější síly, naslouchání energii partnera, přilepení, spojení, následování a dalším.

 

Hlavním obsahem cvičení Tchaj-ťi je:

 

  • Zhan zhuang qigong - Stát jako strom

  • Pa-tuan-ťin - Osm kusů brokátu.

  • Tchaj-ťi čuang kung - Umění sloupu

  • Čchan-ś-kung - Navíjení hedvábného vlákna

  • Chen-style Taiji Push Hands - lepivé ruce, přetlačování rukama, vinutí rukou, skládání rukou, protikladné ruce, přikládané ruce. Cvičení na zlepšení citlivosti a vnímavosti.

  • Čchen Tchaj-ťi čchüan - 13 forem. Je základní sestavou, která obsahuje 13 forem ze staré školy rodiny Čchen.

  • Pro trénink obratnosti a kroků je zařazeno do vyuky i cvičení s holí
  • Všem těmto cvičením předchácí vždy řada zahřívacích a dechových cvičení a samozřejmě techniky na prohřátí a protažení pohybového systému. Základní technické dovednosti, kopy, trénování přenosu váhy, postupného zapojování jednotlivých částí těla od chodidel přes kotníky, kolena, kyčle, pas, záda až do rukou a hlavy se souladným vedením čchi, dechu a mysli.

  • Cvičení je také vždy doplněno základními souvisejícími informacemi z teorie čínské medicíny. Jako je teorie JIN JANG, Pět elementů a Meridiánového systému (jsou dráhy, jimiž naším tělem proudí energie Čchi)

 

Soubor cviků je fyzicky nenáročný a je vhodný i pro méně zdatné cvičence. Je to ucelený a dokonale propracovaný cvičební systém, který mnohostranně rozvíjí lidský charakter, vyžaduje odhodlanost, vytrvalost i používání inteligence.